Avondmaal

Afgelopen zondagmorgen vierden we voor het eerst sinds maanden weer het Heilig Avondmaal (en zo doen we dat de komende drie weken ook). Hieronder vind je een fotografisch stilleven bij deze viering.

Omdat er niet heel veel mensen per keer in de kerk zijn, vieren we het Heilig Avondmaal dit keer op afstand van elkaar in een grote kring. En dat maakt verschillende reacties los. Een zuster schreef: “Het Avondmaal heb ik nog nooit zó intens beleefd. Het was een gezamenlijke maaltijd, heel anders dan wanneer je al lopend door de kerk eet en drinkt.” En die reactie brengt me bij een tweede foto. Vorige week promoveerde Jasper Bosman namelijk op een onderzoek naar avondmaalsvieringen en de beleving daarvan binnen CGK- en GKV-kerken. Op de voorkant van zijn proefschrift prijkt een foto die ik eerder maakte in de Herengrachtkerk tijdens een avondmaalsviering. Wil je meer weten over dit onderzoek? Beluister dan eens dit interview met Jasper Bosman op Radio1.

Comments are closed.